Startside hjelpesenter » EG HoltePortalen » Kom i gang med Holte Fremdriftsplan

Kom i gang med Holte Fremdriftsplan

Holte Fremdriftsplan er et verktøy som kan hjelpe deg med å planlegge et prosjekt og følge at fremgangen i prosjektet er som forventet. I vår fremdriftsplan kan du dele et prosjekt opp i faser, grupper og oppgaver som plasseres i en tidslinje i gantt format. Dette lar deg dele et stort komplekst prosjekt opp i mindre enkle oppgaver i ønsket rekkefølge.

Når du har formet en plan kan du publisere deler av planen din for utførelse, og deretter gjøre tilpasninger i planen hvis nødvendig. I denne artikkelen vil du få grunnleggende informasjon om funksjonaliten som er tilgjengelig.

Oppsett

Gå til ønsket prosjekt og finn frem til «Fremdriftsplan» i menyen på venstre side. Første gang du åpner fremdriftsplan i prosjektet vil en side for innstillinger åpne seg. Her må du ta stilling til hvilke arbeidsdager og arbeidstid dere ønsker å planlegge for, dette er en innstilling som er generell for hele bedriften. Dvs at hvis denne endres vil den endres for alle som bruker fremdriftsplan eller ressursplanleggeren i din bedrift.

Du må også velge hvilke avhengighetsmodus du ønsker å planlegge prosjektet med. Merk dette er en prosjektspesifikk innstilling, så her kan man sette opp ulike moduser på kryss av prosjekter, denne innstillingen kan også endres når som helst.

Kort forklart fungerer de ulike modusene slik:

  • Presis
    • Objekter som har avhengigheter vil alltid plasseres så effektivt som mulig, uten opphold mellom objektene.
    • Hvis du ønsker opphold må dette opprettes ved bruk av egen opphold funksjonalitet
  • Fleksibel
    • Objekter som har avhengigheter vil aldri overlappe, men du kan fritt lage opphold mellom objektene ved hjelp av klikk og dra.
  • Visuell
    • Avhengigheter vil aldri flytte på noe i planen din, her benyttes det kun som et visuelt hjelpemiddel

Hvis du ønsker å lese mer om avhengigheter se HER.

Lag en plan

Når du har tatt stilling til arbeidsdager, arbeidstid og avhengighetsmodus kan du begynne å planlegge. I toppen av siden finner du en «Legg til» knapp herfra kan du legge til faser, grupper og oppgaver, men hvilke valg du får tilgjengelig her avhenger av hva du har valgt i listen din. Så når planen er tom er det kun mulig å legge til faser. Etter du har lagt til en fase får du mulighet til å legge til grupper manuelt eller fra mal, eller oppgaver.

Det du legger til i planen din vil legge seg i en liste på venstre side, siden de også skal vises i en tidslinje er det krav om start og slutt dato på alt som legges til. Når noe er lagt til kan du enkelt flytte og endre de i tidslinjen via klikk og dra funksjonalitet.

Listen på venstre side er en typisk trestruktur så du kan gruppere oppgaver og grupper inn i faser, du kan også her benytte deg av klikk og dra funksjonaltiet for å redigere trestrukturen slik du måtte ønske for å få visualisert planen din effektivt.

Jobbe i tidslinjen

Når du har lagt til noen faser, grupper eller oppgaver vil du se at disse dukker opp i gantt diagrammet. Du kan velge mellom tre ulike visninger: Uke, måned og år.

Hva som vises i tidslinjen avhenger av hvordan oppsettet ditt i oppgavelisten på venstre side ser ut. For eksemplel vises kun oppgavene i en gruppe hvis gruppen er ekspandert i listen. Selv om ikke oppgavene vises vil de fremdeles flyttes hvis du flytter hele gruppen i tidslinjen.

Du kan enkelt flytte og endre varighet på objekter i planen via klikk og dra funksjonalitet, du kan også opprette avhengigheter ved bruk av klikk og dra, når du holder musepekeren over et objekt vil du se en sirkel rett før og etter objeketet, ved og klikke i denne og dra musepekeren mot et annet objekt kan du lage avhengigheter.

Vi har fire ulike avhengigheter tilgjengelig:

  • Start -> Start
    • Etterkommer kan ikke starte før forgjenger har startet
  • Start -> Slutt
    • Etterkommer kan ikke fullføres før forgjener har startes
  • Slutt – > Slutt
    • Etterkommer kan ikke fullføres før forgjenger er ferdig
  • Slutt -> Start
    • Etterkommer kan ikke starte før forgjenger er ferdig

Hvis du ønsker å opprette «start til start» avhengighet mellom to objekter drar du fra sirkelen før oppgave A til sirkelen før oppgave B. Dette resulterer i at oppgave B ikke kan starte før oppgave A er startet.

Eller hvis du vil opprette «Slutt til start» avhengighet drar du fra sirkel bak oppgave A til sirkel før oppgave B. Dette resulterer i at oppgave B ikke kan starte før oppgave er ferdig.

Tips og triks for effektiv navigering

Du kan bruke scroll for å flytte deg rundt i tidslinjen. Ved og ha musepekeren i gantt diagrammet vil vanlig scroll ta deg opp eller ned. Hvis du holder inne «Shift» på tastaturet ditt mens du scroller vil du kunne flytte deg mot høyre og venstre. Ved å bruke dette kan du enkelt scrolle deg til ønsket sted uten å måtte bruke scrollbars på siden eller i bunn.

Du kan hoppe til ønsket objekt i planen ved å klikke på linjen i menyen på venstre side. Ved å klikke utenfor teksten her vil objektet bli markert og du vil bli navigert til korrekt plass i diagrammet.

Publisering

Når du har laget en plan og det er bestemt når arbeidet skal starte kan du tilgjengeliggjøre oppgavene for utførelse via publiseringsfunksjonen. Før en oppgave er publisert er den skjult fra alle andre steder enn i fremdriftsplanen.

For å publisere klikker du på «Publiser» i topplinjen, også velger du en dato. Alle objekter som ligger i fremdriftsplanen med startdato tidligere enn valgt dato vil da bli med videre. I neste vindu kan du gjøre tilpasninger på det som skal publiseres, det er også her du tildeler oppgavene til de rette ansatte. Vi vil som standard foreslå brukere som oppfyller kriteriene satt på oppgaven. (Gruppe, rolle, kurs eller trening)

Etter en oppgave er publisert bli den tilgjengeliggjort i app og på web for de brukere som er satt som ansvarlig. Du kan følge fremgang på oppgaven direkte fra fremdriftsplanen.

For å lese mer om publisering se HER.

Rapport

Hvis du ønsker å dele planen din med noen som ikke har tilgang til fremdriftsplanen kan du ta ut en PDF-rapport. Dette gjøres ved å klikke på «Eksporter til PDF» i topplinjen. Når du klikker her vil systemet generere en pdf-rapport av nåværende visning. Dvs at hvis du står i månedsvisning vil rapporten vise planen i månedsvisning. Hvis grupper/faser er minimert vil de vises som minimert i planen også videre.

For å lære hvordan du tar ut en rapport og skriver den ut, se HER

Scroll to Top