100% skybasert ERP system
Om integrasjonen:
Integrasjonen mellom Holteportalen og Xledger gjør det mulig for deg som kunde å jobbe i fagsystemet EG Holte, for så å kunne se prosjektene, som er opprettet i Holteportalen bli overført til Xledger helt sømløst. Det samme med kunder. Opprett kontakten din sammen med prosjektet, for en enklere arbeidsflyt.
Hvordan komme i gang
Det første du trenger å gjøre, er å koble sammen EG HoltePortalen med Xledger. Det kan du gjøre på 5 minutter, på følgende måte:

I X-ledger må du gå inn på følgende meny: Administrasjon, Tilgangskontroll, GraphQL og API Tokens. Der vil du se en grønn knapp “Generale new token” som du må trykke på. Lengre ned på siden ser du for øvrig tokens du allerede har laget, og tilgangen du har gitt dem.

Gi ditt nye token et logisk navn, dette er kun for egen oversikt. Du må huke av for både “Lese” og “Skrive”, og enten gjøre det enkle valget å velge alle eller huke bort “scope” du er sikker på ikke behøves. I våre tester har vi valgt å gjøre det enkle – tilgang til alt. Trykk deretter knappen “Generate token”.

Som Xledger forklare her, må du nå kopiere den lage tekststrengen. Trykk på ”Kopi”-knappen for å være sikker på at du har kopiert hele strengen.
Neste steg nå, er å legge dette inn i EG HoltePortalen.
I EG HoltePortalen finner du Xledger under bedrift – integrasjoner – innstillinger. Trykk på blyanten ytterst til høyre i feltet for Xledger.

Øverst på siden som nå vises, kopierer du inn tekststrengen og trykker «koble til». Har du gjort det riktig, vil det vises «Tilkoblet» oppe til høyre.

Du er nå klar til å begynne med overføringer og sammenkoblinger.
Prosjekter
Løsningen er enveis synk, dvs at prosjekter som opprettes i Holte kan overføres til Xledger. Med andre ord er HoltePortalen master for prosjektopprettelse. For at du skal ha full kontroll på hvilke prosjekter som overføres til Xledger, må du aktivt velge hvilke prosjekter du ønsker overført.
Du finner menyvalget «Integrasjoner» under Bedrifts-fanen. Klikk på «Innstillinger» for å komme videre.

For å aktivere integrasjonene av Prosjekter, må du huke av for «Prosjekter». Dette gjør du kun første gang. Trykk deretter på knappen «Konfigurer». Da ser du tre valg øverst:
- Sammenkoblet – oversikt over alle prosjekter som er overført og/eller linket sammen med et eksisterende prosjekt i Xledger.
- Frakoblet – alle dine prosjekter i HoltePortalen som ikke er koblet sammen med et prosjekt i Xledger.
- Forslag – her finner du dessverre ingenting pr. nå.


Under «Frakoblet» kan du markere ett eller flere prosjekter du ønsker å opprette i Xledger. Finnes prosjektet der allerede, kan du til høyre for prosjektnavnet i portalen velge i en nedtrekksmeny tilsvarende prosjekt hos Xledger.
Overfører du prosjekt fra EG HoltePortalen, trykker du knappen «Opprett» nederst på siden når du har markert den/de du ønsker overført. Skal du koble to prosjekter sammen, velger du naturlig nok knappen «Koble sammen».

Har du mange aktive prosjekt i EG HoltePortalen, dukker det opp valget mellom å gå til neste side nederst på siden. Alternativt kan du velge å liste flere eller færre på samme side.
Hva blir med i overføring til Xledger?
- Prosjektnummer
- Prosjektnavn
- Kunde
Ansatte
På samme måte som for prosjekt, finner du de samme tre valgene. Men du kan kun koble sammen ansatte som finnes i begge løsningene, du kan ikke gjøre som i prosjekt og overføre ansatte fra EG HoltePortalen til Xledger.

Logikken i de tre fanene er samme som for prosjekt, men her viser vi matchende navn fra begge systemer under «Forslag».

Kunde/kontakt
Logikk og fremgangsmåte for kunde/bedrift, er den samme som prosjekt og ansatt. Men det er én viktig utfordring å ha i mente: Siden organisasjonsnummer ikke er påkrevd i Xledger, kan vi ikke vite hvorvidt bedriften eksisterer der eller ei. Sjekk derfor grundig i Xledger før du overfører nye kunder/bedrifter fra EG HoltePortalen. Finnes den fra før, velger du «Frakoblet» og søker frem bedriften der og velger «Koble sammen». Deretter kan du overføre prosjektet og kobling prosjekt/kunde ivaretas.
Finnes ikke bedriften hos Xledger fra før, er det bare å overføre prosjektet og kunden opprettes umiddelbart.

Har du en relativt ny konto i EG HoltePortalen?
Hvis du kan eksportere relevante data fra Xledger over i Excel, kan disse importeres i EG HoltePortalen. Dette gjelder både prosjekter, ansatte og kunder. Gjør dette gjerne før du starter opp med synkroniseringen mellom systemene.
OBS!
Skulle synkroniseringen brått stoppe opp, kan du sjekke med Xledger om du har overskredet mengden dataoverføringer som er gratis. EG Holte kjenner ikke til prisnivå, dette må du ta direkte med din kontaktperson.