Hvis en ansatt har sluttet eller du ikke ønsker at den skal ha mulighet til å logge inn eller bli tildelt oppgaver fra systemet bør du markere brukeren som sluttet. Dette gjør du fra Bedrift – Bedriftsadministrasjon – Personalstyring.
Finn frem til den aktuelle brukeren i listen og velg «Endre» ute på høyre side. I sidepanelet som åpnes er det to ting du bør gjøre.
- Endre status til sluttet.
- Deaktivere brukeren.
Når dette er gjort vil ikke lenger brukeren kunne logge inn, og du vil ikke se brukeren i systemet lenger. Alt arbeidet brukeren har gjort vil selvfølgelig fortsatt være tilgjengelig.
Slette en ansatt
Det finnes også en mulighet for å slette brukere i systemet, dette er større prosess som vil slette mye av informasjonen om brukeren og eventuelt brukerens tilknytning til arbeidet han har gjort, så hvis denne brukeren har opprettet et avvik i systemet og du velger å slette denne brukeren vil det fremkomme «slettet bruker» i systemet i etterkant. Dette er noe som gjøres på eget ansvar.